Eigen reis Cuba

Het was een geweldige en bijzondere tijd. Ik zat in een groepje met Mus, Harm, Amber, Marie, Pien, Matthias, Willemijn en Anne.

Van te voren op de boot was ons plan om vanuit Havana naar het oosten te reizen, naar Trinidad, en daar verder te kijken wat te doen.

Zo gezegd, zo gedaan. We gingen als eerste groepje weg en namen de (overvolle) bus naar central Havana. Daar hadden we onze eerste ervaring met een Casa Particulara. Een hostel maar dan slaap je in een kamer, wat onderdeel is van iemands huis (casa = huis). Hele leuke casa met mooi uitzicht over de stad. Cuba is na een week voor mij heel normaal geworden maar toen ik er net aangekomen was keek ik mijn ogen uit naar de oldtimer taxi’s en andere speciale vervoersmiddelen zoals fietstaxi’s en paardtaxi’s. Wat ook een grappig ding in Cuba is, is het geld. Je hebt namelijk 2 soorten pesos; de peso convertible (ook wel cuc genoemd) en de peso nationale (ook wel cup genoemd). Heel belangrijk om deze uit elkaar te houden namelijk 1 cuc = 24 peso nationales. De cuc is voor de toeristen en de peso nationale voor de plaatselijke bevolking. Neemt niet weg dat wij als toeristen ook met peso nationale kunnen betalen (goedkope pizzas voor 10 peso nationale mmmm J, reken maar uit
)

In het begin was dat wel even wennen want net zoals jullie had ik dit ook op deze manier uitgelegd gekregen en ik snapte er geen poep van dus ik vergeef het jullie als je het niet snapt.

Nou terug naar Havana. Nou dag 1 was wel een beetje voorbij en de volgende dag besloten we meteen gewoon naar Trinidad te gaan. Dat werd een beetje anders aangezien het vervoer naar Trinidad heel duur was met de gewone bus. Dus toen gingen we liften aan een grote snelweg naar Trinidad. Het liften daar is een beetje anders. Je staat dus aan de kant van een snelweg wapperend met geld in je hand. En ja hoor het werkte. Een truck wilde ons wel meenemen, weliswaar niet naar Trinidad maar naar Cienfuegos. Yolo gewoon doen! Want het zag er niet naar uit dat er nog heel snel zo een truck zou komen die Ă©n naar Trinidad ging, Ă©n ons mee wilde nemen. Uiteindelijk was onze keuze heel goed (vond ik), want Cienfuegos was echt heel gaaf! Weer een casa met een dakje met uitzicht over Cienfuegos. In Cienfuegos zijn we de stad in gegaan en de volgende dag ook nog naar Puntogordo, het uiterste puntje van Cienfuegos tot de zee. Daar gingen we heen met een paardentaxi, vet leuk maar wel zielig al die paardjes. Ze zagen er niet heel gezond uit ofzo. De volgende dag wilden we weer verder gaan naar Trinidad. Dit keer namen we de taxi want dat was een stukje makkelijker (en goedkoper) dan liften. Gek hù
 “Nuebe estudiantes” En hop binnen no-time waren we in Trinidad. Heel mooi stadje met allemaal gekleurde huisjes. Een casa met weer een dakterrasje. In Trinidad hebben we paardgereden! Echt vet leuk was dat! Alleen we mochten niet in galop L. Op gegeven moment begon het draven in een western zadel (dus doorzitten) wel een beetje pijn te doen maar ja niks aan te doen. De ons beloofde waterval werd een meertje. Heel chill maar wel een beetje afgezet voor de 20 cuc entree. Onderweg stopte we ook nog een keer om te lunchen, heel lekker varken aan een spit mmm.

Echt een heel leuke dag en ik was niet allergisch geworden (ik dacht namelijk dat ik dat was voor paarden).

De volgende dag door naar Santa Clara met de taxi. Ik vond dat het minst leuke dorpje. Wel hebben we in de avond een soort salsa lesje gehad. Ergens bij een cafeetje lekker gedanst en wat gedronken. Al snel door naar wat we op het laatst nog besloten hadden; Mantanzas omdat het toch heel goed ging met ons geld! Mantanzas was echt heel gaaf. We zijn daar naar een soort uitkijkpunt gegaan met aan de ene kant mooi uitzicht over een vallei en de andere kant Mantanzas met de baai. Op het pleintje wat geluncht en Anne ging ziek naar de casa terug. Er stonden grote boxen op het plein met moderne muziek dus dat was ook wel weer een keer leuk na allemaal Cubaanse muziek. We liepen er naartoe en wij mochten onze iphone aansluiten. We zette ‘sexy als is dans’ op dus daar hoorde je Nederlandse muziek over het plein. Heel leuk om iedereen een beetje te zien dansen op het plein J. Ook zijn we naar bruggen gegaan. Het bleek dat ‘de brug’ halverwege kapot was maar voor ons geen probleem, wij liepen wel verder over een buis.

Teruggekomen bij de casa bleek onze taxitruck die we eerder geregeld hadden niet door te gaan dus wij met onze tassen weer op zoek naar een andere. Dat lukte! En zo waren we in de avond in Havana aangekomen (Ik lag in de taxi op de schoot van Amber en Matthie en Pien omdat er geen plek meer was). Die avond zijn we ook nog naar het centrum gegaan waar we de andere groepjes tegenkwamen en gezellig met hun nog even door de stad liepen, Anne was nog ziek namelijk.

De volgende dag dumpten we onze tassen in de auto van Martin omdat hij toevallig in Havana was en daarna gingen we naar de grootste overdekte markt van Cuba, San José. Heel leuk. De rest van de middag laatste keer uiteten met een gezellig bandje erbij en nog even door de stad gelopen en toen bleek dat we eigenlijk nog genoeg geld overhadden voor een coole open dak chevrolet. Die kans lieten we niet lopen dus daar zaten we dan, de laatste gezelligheid en glimpen opvangend van Havana voordat we weer terugkwamen op de boot.

Onze planning hebben we best wel goed opgevolgd elke keer, de planning veranderde wel met de dag maar dat was wel leuk. Meestal was iedereen het wel eens met wat we deden. Iedereen gooide ideeën in de groep en zo is de reis echt heel mooi geworden.

Deze reis was weer heeel anders dan Panama. Ik vond persoonlijk deze leuker omdat we hier ten eerste langer hadden en meer flexibiliteit met hoe en wat. Ook deze cultuur is gewoon heel verschillend dan de cultuur die ik tot nu toe gekend heb. Wat best wel stom van ons Nederlanders is, is dat we heel moeilijk buitenlandse mensen vertrouwen. Dat merkte ik heel erg bij mezelf in Cuba. Veel mensen boden hulp aan en heel vaak negeerde ik dat dan omdat ik dacht dat ze iets geks wilde doen ofzo, maar toen ik het meer ben gaan accepteren merkte ik dat ze echt oprecht wilden helpen.

Een ander mooi voorbeeld ervan is met een casa zoeken. Als het bij de ene vol is, doen ze hun uiterste best om dan meteen een ander casa voor je te regelen, sneller dan je het zelf doorhebt staat er dan weer iemand klaar die je er heen wilt brengen.

Het is natuurlijk inderdaad gevaarlijk om iedereen zo maar te vertrouwen maar toch vind ik het schrokkend dat ik zelf zo wantrouwig was naar de mensen die juist heel aardig waren en heel behulpzaam.

Ik vond Cuba echt een geweldig land, een van de mooiste tot nu toe. Heel speciaal om het land ook op deze manier te verkennen. Want op deze manier ben ik er echt achter gekomen hoe deze communistische cultuur in elkaar steekt.

Liefs Linthe

Reacties

Reacties

Wela

Wauw wat gaaf om te lezen. Je ervaringen, in een planning ook kunnen improviseren en iets over jezelf en een andere cultuur leren. Leer ik ook weer van.

Papa

Wat leuk om te lezen dit. Ik reis helemaal mee op cuba.

Opa Christ van Sam

Erg leuke verhalen,video's en foto's. Zo ben ik ook een beetje op de hoogte van wat Sam allemaal meemaakt, Linthe, bedankt!

ooooh pa

Prima verhaal. Weer een ander soort toerisme dit lezen. Dik vet gaaf.

joke rutgers

Lieve Linthe, wat een mooie reisverslagen en foto's....wat een geweldige tijd.....en wat vliegt de tijd, ook dat!! Maak er nog een mooie finale maand van! Liefs Joke Rutgers

freemerika

Cuba leek me al geweldig en jou verhaal bevestigt dat. Ennn droom droom paardrijden op Cuba......

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!