Eigen Reis door Panama

Halloo:)
Intussen is onze laatste dag van de eigen reis aangebroken. Vanavond om 10 uur is het feest afgelopen en gaan we weer allemaal aan boord, maar nu eerst een verhaaltje van de week.

EIgen reis is voor ons een bekend begrip maar voor de meeste mensen een vraagteken. Met eigen reis wordt de groep in 4 groepen verdeeld met elk een docent als veiligheid. Je krijgt een budget mee en ons werd verteld je moet om 10 uur maandag weer aan boord in Bocas zijn. Wat je wil doen deze week is geheel aan jezelf en je groepje. Wil jij 120 pannenkoeken en meteen naar Bocas, prima!

Daar dachten wij natuurlijk anders over. Ik zat in een groepje met Eva, Sija, Marilotte, Jord, Mus, Hessel en Chritstiaan en als docent Thijs. De docent ging letterlijk alleen mee voor de veiligheid want hij mocht geen enkel initiatief nemen, wij moesten alles beslissen.

We begonnen in Panama City, na de hele groep voor het eerst deze maanden echt gedag gezegt te hebben kochten we een simkaart en namen we de metro naar Casco Viego. Thijs had de week ervoor vakantie gehad en iemand ontmoet die een kamer had. WIJ vroegen of hij misschien aan haar wilde vragen of we daar een nacht mochten logeren, want dat zou ons 100 dollar schelen. (In totaal hadden we voor ons hele groepje inclusief Thijs 1080 dollar) En ja hoor, we konden bij haar terecht. We sliepen die nacht wel op de grond maarja, de meeste hebben wel oke geslapen en het was natuurlijk gratis. De volgende dag nog een dag Panama City. We besloten niet naar het nieuwe deel met de wolkenkrabbers te gaan omdat dat alleen maar de wolkenkrabbers waren die er spectaculair uitzagen maar er verder niet echt iets te doen was daar. We kochten alvast kaartjes voor de nachtbus naar David en de rest van de dag hebben we een beetje rondgelopen in PanamaCity.
Voor we het wisten was het alweer tijd om naar het busstation te gaan dus weer met onze zware backpacks in de metro naar het station.
Met de nachtbus reizen was heel chill, tot het moment dat we uit de bus moesten en moesten overstappen op een andere omdat onze kapot was... Vanuit David hadden we directe verbinding naar Boquete want daar hadden we een heel chill hostel geboekt.; Refugio del Rio (aanrader!)
We sliepen daar in tenten maar wel op bedden, echt heeeerlijk. In Boquete zelf was er niet veel te doen voor ons want ja, 20 dollar per dag met reizen eten en slapen houd je niet veel over...
In de ochtend vertrokken we naar Bocas del Toro, onze eindbestemming. We hadden een busje gehuurd voor 10 dollar pp! Wat echt een wonder was omdat hij eerst 35 pp was, top afgedingt!!
Als laatst namen we de watertaxi naar het eiland. We voeren heel dicht langs ons schip want die was er ondertussen bovenlangs Panama heen gevaren. Heeel vet maar wel apart om haar weer te zien. Heel leuk om dan te zeggen; ja dat is ons huis tegen mensen die ook in de watertaxi zaten :).
Toen natuurlijk op zoek naar een hostel. Dat was best wel een opgave, 9 personen in een hostel. Maar weer hadden we heel erg geluk, Hosteluego wilde ons wel een plekje geven voor 12 dollar pp. Met een kamer van 4 met zn 8en, heel gezellig bij elkaar in bed ;). De ena laatste dag gingen we naar Paki Point beach, ons eerste echt uitje!! Wat een heerlijke dag was dat, ons surfplan ging helaas niet door maar alsnog was het een geslaagde dag. Vandaag is dus onze laatste dag en we hebben geld opgespaard zodat we vanavond uiteten kunnen voor 10 dollar pp!! Voor ons echt een feeest want normaail eten we voor niet meer dan 3 per maaltijd (als het niet minder is).

Ik heb een heerlijke week gehad. Alles binnen ons groepje verliep eigenlijk heel soepel en met z'n allen en onze beslissingen is deze week een topweek geworden!

Lots of love,
Linthe

Christ van Lint

Mooi verhaal Linthe, bedankt voor jullie "eigen reis" relaas.

Wela

Wauw knap gedaan met negen meningen, strak budget er toch zo uitkomen met elkaar. Superzelfstandig. Ik wil wel naar die tenten met echte bedden!

Wela

Ps op het nieuws dat in Panama een Nederlander is neergeschoten .... Tijd om verder te zeilen .....

ohhhh pa

Nou mijn vraag is beantwoord, de eigen reis. Wat ik niet lees hoe jullie dat gepland hebben, wat jullie wilden zien en waarom en hoe (meeste stemmen gelden?) Of we zien wel waar we terecht komen. Wel spannend allemaal. De Nederlandse handelsgeest zit ook in jullie met afdingen, gratis slaapplaats, eten voor zo weinig mogelijk.....
Het is alweer voorbij en weer een stuk zelfstandigheid opgedaan en overleg met 8 meningen. Die neergeschoten Nederlander was wel een boef hoor. Niets aan verloren. Neem aan dat je ook weer een film(verslag) hebt gemaakt, ervaar dat als het meest leuke. Wat krijg je voor eten voor 3 dollar? Diarreevoedsel? Op naar Cuba, weer een geschiedkundig evenement. Arm, sinds heel kort met minder beperkingen in in- en uitvoer van Amerika. Maar in de praktijk zal je er nu nog niet veel merken schat ik in. Het communisme is daar ook nog niet verdwenen. Ben benieuwd naar je belevenissen daar. Groetjes en tot later dat al weer dichterbij is dan je misschien wenst.

ohhhh pa

habbele Spanjola, nu voor het echie

arnold

met 9 mannen proberen we zonder voorzitter een moeilijke studie te doen over zelfordening in groepen. Is in anderhalf jaar weinig van terecht gekomen. Vorige week hadden we een professor gevraagd voor te zitten. Ging meteen geweldig. Jij moet ons maar eens komen vertellen hoe jullie besluitvorming ging zonder voorzitter.
Dank voor je verslag, wekt sterke beelden bij me op. Groetjes, Arnold

Maurice

Lieve Linthe, de brief voor huisgenoten is onderweg, hoop dat je de salon een beetje mooi vind. Mis jullie heel erg, maar ben ook blij dat ik mijn eigen kids gezien heb. Je hebt een superleuke site die past bij een superleuke meid. Ik blijf je volgen! Tot in IJmuiden, groetjes Maurice