San Blas en indianen in Panama

Hoi lieve mensen aan de andere kant van de wereld!

Alweer bijna een maand voorbij sinds mijn laatste verhaal, wat gaat de tijd toch snel en wat is er veel gebeurd.
Na Aruba gingen we door hele hoge golven (somminge wel 4 meter hoog) naar de San Blas eilanden. Dat zijn echt waanzinnig mooie eilanden bewoond door palmbomen met kokosnoten. De eerste dag deelden we onze ankerplek met de andere school at sea boot maar dan in Duitsland; High sails high school. Heel grappig dat zij eigenlijk precies hetzelfde doen. Ik was wel blij dat ik op de Regina zat, no offense maar die boot van hun was toch eens tukje minder aantrekkelijk. Op onze boot hebben we met hun gebarbecued, super gezellig! Al snel gingen we naar een plekje omringd door onbewoonde eilanden. Terwijl we hard aan ons schoolwerk werkten om onze planning bij te houden hadden we gewoon tropenrooster. Dus in de middag op het heetst van de dag mochten wij naar de eilanden toe en lekker zwemmen enz. Heel bijzonder hoor.
Toen stelde Martin voor om een nacht op een van de eilanden te slapen! Daar had iedereen wel heel veel zin in dus om 4 uur vertrokken we met onze hangmatten en wat eten naar een eiland. Toen iedereen een plekje had gevonden voor z'n hangmat maakte Sam een vuurtje en hebben we heerlijk worstjes en brood op het vuur geroosterd. Heel gezellig en speciaal om dat een keer te doen.
De volgende ochtend wel weer gewoon om 9 uur aan je schoolwerk helaas. Maar door de vele schooldagen op de San Blas heb ik mijn planning wel af en kan ik na de eigen reis beginnen met mijn SE's.
Op de San Blas eilanden hebben we ook gezeild in houten kano's met een soort zeil erop. Heel grappig om dat een keer op die manier te doen.

Na de San Blas door naar Panama waar onze tocht naar de Kuna indianen begon. Heel optimistisch begonnen we met lopen aan onze dagwandeling met onze zware bepakte rugzakken. Maar dat verliep toch een beetje anders. Bij de douane werden we opghouden omdat hij zei dat de weg te gevaarlijk was. We gingen dus in auto's verder, wat ik persoonlijk niet heeeel erg vond :). Nou ik werd nog blijer toen we de weg reden want wow als we die hadden moeten lopen zouden we na 2 dagen er nog niet zijn.
We werden afgezet waar het vanaf daar veilig was en toen moesten we helaas wel gaan lopen. Het is best wel vervelend (redactie papa: even ander woordje gebruikt ;-)) om na zo lang niet veel bewegen opeens met een hele zware rugzak even 5 uur te gaan lopen (Op het heetst van de dag). Na 5 uur lopen kwamen we aan wat leek op een hostel maar we hoorden van Sam (stuurman) dat hier niks was en dat we nog gezellig even 1,5 uur door moesten lopen. Ja dahaag. Nouja incasseren en doorlopen. Na een paar stappen bleek dat het een grap was en dat dit gewoon wel het hostel was (Sammmmmmmmm!!!) We hingen onze hangmatjes op en na een lekker avondmaal ging iedereen slapen.
We hoorden dat het nog zo'n 10 km lopen was tot het meer. Nou oke is te doen dacht ik. Nou neee dat viel tegen holy shit. En steeds maar weer die eindeloze weg voor je. Ik heb het meeste van de route naar de grond gekeken me vasthoudend aan een lijntje (klinkt heel kinderachtig maar het hielp zo goed!). Blaren ontstonden en alles deed pijn, het leek of mijn rugzak steeds zwaarder werd ofzo. Toen we dan eindelijk bij het meer aankwamen was iedereen zo onwijs blij!!
Ik was ook heeel blij maar dat werd weer wat minder toen ik mijn schoenen uitdeed en blaren op m' n hiel zag van 3/4 cm in de lengte. Nouja veel op slippers lopen dan maar he:). Alle tassen in de kano's (wij ook trouwens) en na ongeveer een uur varen kwamen we aan.

De week bij de indianen was zo zo zo bijzonder. We werden verdeeld in groepjes die elk bij een familie een week ging logeren. Ik zat in een groepje met Marilotte, Fleur, Bibi en Amber. We sliepen in onze hangmatten onder een riete dakje op een houten platform, heel primitief want privacy was er niet.
Wat we onder andere gedaan hebben is: Wandelen, hakken meet manchetes, koken, krokodillen vangen (heeel gaaf), grotten bekijken, paardrijden, en nog veeel meer.

Het krokodillen vangen was heel vet. In de avond gingen we met 8 personen en 2 indianen in een kano. De indiaan stond voorop met een speer in zijn hand. We voeren rustig eropaf en BAM speer erin, kroko in de boot, bek dichthouden en keel doorsnijden en voila. Ik heb ook een mini krokodilletje vast gehouden, echt sueprlief!
De kano's worden gemaakt in de bergen. Er staan daar grote bomen waar dat gemaakt van kan worden. Natuurlijk hadden ze een paar mensen nodig om de kano naar het dorp te tillen en ja toen waren wij er. Met z'n alle eerst ernaartoe lopen en toen met de kano terug. De samenwerking ging zo onwijs goed in tegenstelling tot andere keren. In minder dan 2 uur hebben we hem naar beneden gehaald.

Communiceren was soms best lastig maar over het algemeen begrepen we elkaar wel en mijn Spaans is die week heel erg vooruit gegaan.
Het was echt heel leuk, met name ook de kindjes waren super schattig.
Ik heb een supermooi zelf gemaakt armbandje met LINTHE erop gekregen en raad is waar hij nu is... Ergens in Panama City met mn domme hoofd niet strak genoeg vast dus nu ben ik hem kwijt echt heeel jammer.

Onze eigen reis is inmiddels begonnen maar daar vertel ik in mijn volgende verhaaltje weer meer over.

Liefs en een dikke kus vanuit Boquete nu :)

Feestvieringen op Curacao en Aruba

Hoi allemaal!

Ik zit nu op Aruba en vanavond vieren we oud&nieuw. Kerst vierden we op Curacao. Het was best gek om kerst niet thuis te vieren, zoals ik eigenlijk mijn hele leven heb gedaan.
Met kerst trok iedereen z'n mooie representatieve outfit aan. Best wel gek hoe mensen er dan uit zien na ze 2 maanden gezien te hebben in hun boot, chill outfit. Eerst hadden we een heerlijk diner en daarna kregen we onze kerstcadeautjes die onze ouders van te voren aan de crew had meegegeven. Iedereen was heeel vrolijk toen want we hadden ook cadeautjes onder een mini kerstboompje maar toch :).
Daarna nog met muziek even chillen en zo was de avond alweer over en ging ik heerlijk in mijn hangmat op het achterdek slapen.

1e en 2e kerstdag voelden niet als kerst want wij waren alweer op weg zeilend naar Aruba! Hier gingen we weer voor anker. De dagen op Aruba waren heel leuk. Een dag huurden we een bananenbus zoals dat heet; boom boom boom op wielen met een dak erop. We reden door het hele eiland en stopte bij baby beach. Daar mochten we de hele dag chillen op het strand en later gingen we weer terug met de bus.
Natuurlijk was het niet elke dg zo'n feest. De meeste dagen hebben we aan school gewerkt maar wel met het tropen rooster: van 9-1 school dan tot 5 uur vrij en dan nog van 5-7 school. Dat betekende dus na de lunch zwemmeeeen.
Ook hebben we een keer in de 1-5 pauze gesport op het strand, beach volleybal en een soort reddingszwemmen in het water.

Vandaag is het oudjaarsdag en mogen we de hele dag vrij op Aruba! Superchill!! Vanavond wordt het een groot feest met allemaal lekkere hapjes en hebben wij 1e rang uitzicht op het vuurwerk van het hele eiland.

Alvast een heel gelukkig nieuwjaar allemaal en tot Panama waarschijnlijk.
Heel veel liefs vanuit Aruba
xxxxxx Linthe

Boiling lakes, Rastafaris en Victoria Falls

Op dinsdag 16 december werden we met de groep opgehaald in minivans om naar de Boiling Lakes te gaan. We gingen dwars door Dominica en werden afgezet onderaan de berg. Seacat, onze gids, begeleide ons naar boven, terwijl hij onderweg steeds kleine dingen uitlegde over verschillende planten- en boomsoorten. Een voorbeeld van wat hij heeft uitgelegd is dat de bomen en planten heel hoog zijn omdat ze dan zonlicht kunnen vangen.

Na iets van 3 uur lopen kwamen we bij een soort kokend riviertje, waar we eieren gekookt hebben. Ze werden van buiten zwart van de zwavel maar de binnenkant smaakte gewoon heerlijk naar ei.

We liepen verder, soms door de rivier en dan weer door het begroeide oerwoud. Uiteindelijk kwamen we aan na ongeveer 4 uur geklommen te hebben bij het een na grootste Boiling Lake van de wereld. Het was heel apart om te zien, een rond meertje dat in het midden een soort kolkende massa was en waar warme lucht uit opsteeg, zoals normaal kokend water eruit zag. Wel stonk het heel erg naar zwavel.

Hoewel het Lake zelf heel indrukwekkend was vond ik de weg ernaartoe leuker. De weg terug mochten we in kleine groepjes doen en deed ik grotendeels rennend met mijn groepje wat echt heel gaaf was.

Toen we weer beneden bij de berg waren mochten we nog even zwemmen in de grot met een kleine waterval. We hoorden dat een scene uit Pirates of the Carribian daar opgenomen was, dus dat was echt heel cool om daar even te zwemmen.

We werden weer teug gebracht naar de steiger met de vans en nadat we weer teugkwamen bij de boot met de bijboot stond ons heerlijke spaghetti bolognese op te wachten.

De volgende dag werden we weer vroeg gewekt voor het volgende avontuur; de Rastafari’s. In dezelfde minivans werden we naar ze toe gebracht. We gingen dwars door Dominica heen. Onderweg stopte onze chauffeur en begeleider Seacat steeds om eten voor ons te pakken. Ik heb die dag wel 15 soorten fruit gegeten denk ik, heerlijk!

We kwamen aan. Eerst was alles nog een beetje onwennig maar toen we eten gingen zoeken in de tuin voor het middageten en het daarna gedeeltelijk zelf klaar gingen maken liep het wel los.

Op gegeven moment zei Seacat dat we naar de waterval (Victoria Falls) gingen. Op mijn blote voeten en in onze badkleding liepen we naar de rivier die we op moesten klimmen/zwemmen/lopen om bij de waterval te komen. Het was echt heel gaaf om dat te doen, zeker als je dan uitkomt bij een hele mooie waterval. Die waterval kwam met een enorme kracht naar beneden dat je als je in het water zwom voor de waterval je bijna niks kon zien door het water dat omhoog spatte. We hebben heerlijk gezwommen en voordat we het wisten moesten we alweer terug klimmen. Terug gekomen bij de Rastafari’s stond ons een heerlijke lunch uit eigen tuin op te wachten; rijst met zoete aardappelprut. Daarna kregen we een speech van de “opperrasta” Mozes. Hij vertelde ons hoe ze daar leefde en de betekenis van hun kleuren; groen voor land, rood voor mensen en geel voor de zon. Daarna mochten we nog apart vragen stellen. Met mijn groepje stelden we onze vragen aan een vrouw, zelf geen echte rasta, die Mozes al heel lang kende. “Less is more, we don’t need so much to be happy”.

We hebben nog even met de kindjes gespeeld en toen moesten we alweer naar huis. Ik vond het echt heel mooi en indrukwekkend.

Liefs vanuit Curacao!

De Grote Oversteek

Hola!
Ik zit nu midden op de oceaan terwijl ik dit typ. We zijn nu net weer aan het zeilen na ongeveer 2 dagen bij Kaap Verdië gelegen te hebben. Nu gaan we de grote oversteek maken naar Dominica.
Er is echt veel gebeurd de afgelopen dagen, bijvoorbeeld de hut- en wacht wissel, de schooldagen en we hebben 2 Maui Maui vissen gevangen en een tonijn (ze waren echt heel erg lekker!).
De dagen zijn nu zo verdeeld: je hebt een wachtdag of een schooldag. Per wachtdag zijn er 3 wachten; 1-5, 5-9 en 9-1 uur. Ik zit in de wacht van 9-1. Ik heb dus de ene dag 2 x een wacht van 4 uur en de volgende dag een schooldag van 9 tot 6 uur. Ik slaap nu in de hut met Julia, Hannah en Fleur. Weer heel erg gezellig :).
Toen we aankwamen bij Kaap Verdië gingen we eerst nog even voor anker, maar daarna gingen we aanleggen omdat we Kaap Verdië in mochten. Het was zo indrukwekkend om te zien hoe dit toch ook weer heel verschillend is dan wat we gewend zijn in Nederland. De 2e dag zeilden we weer door naar een ander eiland van Kaap verdië (er zijn in totaal 10 eilanden). Daar gingen we voor anker en mochten we… Zwemmmeeen!! We dachten even leuk naar de kant toe te zwemmen maar dat was eigenlijk nog best wel ver. En het was ook een beetje awkward want toen we de stenen opklommen naar het soort zwarte strand kwamen er een paar KaapVerdische jongens ons gewoon een beetje aanstaren. Ook omdat er niet zoveel te doen was gingen we maar snel weer terug het water in en terugzwemmen naar de boot.
De volgende morgen werden we met de bijboot naar het eiland gebracht en gingen we met de hele groep door het mini dorpje lopen. Het leuke was dat al die jongens gewoon random met ons meeliepen of dat heel normaal was. Weer heel indrukwekkend om hun leefomgeving te zien. Daarna hebben we nog even bij de boot gezwommen en toen gingen we weer vertrekken.
Ik heb ook nog een vliegende vis ontleed, ik vond het echt heel interessant :). Verder heb ik nu iets van 4 schooldagen gehad. Ik vind het echt heel chill. We moeten gewoon elke ochtend een dagplanning maken en je mag alles gewoon zelf een beetje plannen, het is gewoon je eigen verantwoordelijkheid of iets afkomt. De leraren controleren wel steeds of je bezig bent en met wat maar over het algemeen mag je zelf weten wat je doet en wanneer je het doet, als je maar bezig bent wanneer dat moet. Bij een schooldag kan je ook gewoon inplannen om 2 uur een boek te lezen voor Engels. Je werkt eigenlijk gewoon steeds door tot je iets niet snapt en dat vraag je dan. Eigenlijk echt vet chill.
Ik krijg het steeds meer naar mijn zin en elke keer denk ik, wat nou als ik nu gewoon op school had gezeten, dan had ik dit niet allemaal mogen meemaken maar ik ben zo blij dat ik dit gewoon allemaal mag beleven op zo’n jonge leeftijd. Erg bijzonder!
Ook heb ik midden op de oceaan gezwommen!! Wie kan dat nou zeggen op z’n 16e :o.
Foto’s (en filmpjes) probeer ik in Dominica weer up te loaden.
Liefs en tot de volgende blog!

Uitwisseling met Spaanse school

Hoi!
In Tenerife hier hebben we een uitwisseling gehad met een plaatselijke school. In de ochtend gingen we in onze mooie blauwe sas shirtjes naar hun school toe. Het was echt leuk om een keer een buitenlandse school te zien. We hebben daar veel gesport, waaronder touwtje springen, badmintonnen, mugendo en voetballen. Ik merkte dat alle leerlingen zich heel sociaal opstelde en daardoor was het voor ons ook minder ongemakkelijk. In de middag kwamen ze naar onze boot. Voordat ze kwamen hadden we een soort carrousel georganiseerd. Elke wacht had een onderwerp om te doen; wacht 1 had een culture date, wacht 2 moest iets actiefs doen op het schip, wacht 3 gaf een rondleiding over het schip en wacht 4 gaf een presentatie. De keukendienst (waar ik deel van was) ging wafels bakken. Ik vond het echt heel leuk om gezellig te kletsen onder het wafels bakken.
Na de carrousel ging de barbecue aan. Maurice kwam naar mij toe en vroeg of ik het vlees wilde draaien, dat wilde ik op zich wel doen en toen kreeg hij een glimlach op z’n gezicht en zei ‘Kom dan maar even mee’ Ik met hem meelopen en opeens haalde hij zo’n professionele koksjas tevoorschijn! Ik heb de hele avond gebarbecued voor ongeveer 70 mensen en ik vond het superleuk omdat iedereen heel vrolijk was. Na de bbq heb ik binnen nog gekaart met een paar Spaanse mensen, dat was echt vet gezellig. Daarna hebben we een groepsfoto gemaakt en nog even gezellig gekletst aan wal. Ik vond het een erg geslaagde uitwisseling en ben nu al heel erg benieuwd naar de volgende.

Beklimmen El Teide en Uitwisseling met school in Tenerife

Hoi allemaal,
Ik heb zaterdag en zondag de El Teide beklommen. Dat is de ena hoogste vulkaan van de wereld!
Het was echt heel erg pittig en zwaar. Onderweg sliepen we in een herberg. De volgende ochtend stonden we om 4 uur ´s ochtends op om de zonsopgang op het hoogste punt te zien.
We hebben de op met de hele groep bereikt, weliswaar wat te laat voor de zonsopgang maar dat maakt niet uit. Het was echt heeeeel gaaf om gedaan te hebben. Te heenweg was echt wel heel pittig met 20 kilo op je rug de hele tijd een steil paadje oplopen. De terugweg was en heel veel chiller, en veel gezelliger omdat je dat op je eigen tempò in groepjes mocht doen. Hierdoor kon je heerlijk kletsen en natuurlijk hielp het dat je omlaag liep.
Het was een ervaring om niet te vergeten en het was zwaar en geweldig tegelijk. Ik zou het alleen niet zo snel weer doen. Vandaag (dinsdag) hebben we een uitwisseling met een plaatselijke school hier op Tenerife. Vanmorgen zijn we naar hun school gegaan en hebben we allemaal spelletjes gedaan en heel leuk gekletst in het Engels/ half Spaans. Het ging beetje stroef want ik ben niet de beste in Engels en al helemaal niet in Spaans maar al met al hebben we leuk gepraat. Deze middag zijn we nog even vrij in Tenerife, onder andere ook om SInterklaas cadeautjes voor elkaar te kopen en vanmiddag en vanavond komt er een klas ons schip bezoeken en hebben wij een leuk programma voor hun georganiseerd met in de avond een bbq!

Ik heb nu al zo veel geleerd hier en dan te bedenken dat ik nog zo veel meer ga leren! Wauw ik ben heel heel heel erg blij en dankbaar dat ik dit mag meemaken in mijn leven.

Doei lieve mensen,
Liefs Linthe

Aankomst Tenerife

Hoi allemaal!

Na ongeveer 3 weken zijn we dan eindelijk bij onze eerste bestemming: Tenerife. Het is hier heerlijk weer. Dat is wel even anders dan het koude Nederland. Na Brest gingen we naar Finesterra, waar we voor anker gingen liggen. Na wat schoolwerk en sporten op de boot ging de wind weer goed staan en konden we weer verder. Meer dan de helft werd weer zeeziek en ik werd weer helemaal niet ziek, erg chill J. Na een paar dagen werd het heel mooi weer en was bijna iedereen weer van z’n zeeziekte af. Iedereen zat toen buiten en iedereen was vrolijk. Vandaag zagen we eindelijk weer vast land en opeens kwam iedereen roepend de salon in: ‘We mogen zwemmen!’ Iedereen trok snel z’n zwemkleding aan en we gingen zwemmen in het heerlijke water. Daarna even lunchen en daarna kregen we vrije tijd en kregen we onze mobiel weer!

Nu zit ik in een internet café. We mogen zo zelf uiteten gaan en morgen gaan we de El Teide beklimmen.

Ik hoop tot snel!

Liefs vanuit Tenerife

Spelletjes in de avond

Een van de leuke dingen aan geen mobiel hebben vind ik de supergezellige avonden als we stilliggen. Bijna iedereen zit dan in de salon spelletjes te spelen en te kletsen. Ik kwam een keer op het idee om te gaan gaimsen. Even later was het heel populair en gaven we het een nieuwe naam: sassen. Het gaat als volgt; Je kiest met je partner een onopvallend teken uit (een spel bestaat dus uit partners) en vervolgens krijgt iedereen 4 kaarten en er komen 4 open kaarten in het midden. Het spel begint en iedereen mag random kaarten met het midden ruilen totdat je 4 dezelfde kaarten hebt. Dan moet je het teken seinen naar je maatje en die moet ‘SAS’ zeggen en dan heb je gewonnen. Als je iemand anders een teken ziet doen mag je ‘tegen Sas’ zeggen en dan krijg je een punt.

Naast sassen spelen we ook allemaal andere kaartspellen zoals hartenjagen, stressen, presidenten en ezelen. In het begin was het wel veel uitleggen maar steeds meer mensen weten nu hoe alles gaat en dan kan je afwisselen.

Omdat je met zoveel mensen bent kan je eigenlijk op zo’n avond kiezen wat je gaat doen. Er zijn ook altijd mensen die willen koehandelen of set spelen bijvoorbeeld.

Als we varen zijn er niet echt van deze avonden, want dan heeft iedereen óf wacht óf slaapt. Maar natuurlijk als je niet ziek bent en niet moe is het altijd leuk om tussendoor een spelletje te spelen :).