Isla Providencia tot Cuba

Wat was het weer wennen aan boord, na 2 weken niet er niet te zijn geweest. Onze volgende bestemming was Isla Providencia wat heel erg in de buurt van Panama lag, zo’n 2 dagen varen. Isla Providencia zag er heel mooi uit van buiten maar toen we even aan land mochten was het een stuk lelijker dan ik had gedacht, en ook saaier. Wie ergens anders op de wereld wil gaan wonen, doe het niet op Isla Providencia want na 1 uur waren wij al uitgekeken…

Na nog wat school kondigde Mieke aan dat we naar een strandje gingen om over de streep te doen. ‘een groepsoefening, geen spel’. Het was leuk om het een keer mee te maken hoe dat gaat. Het was een leuke middag.

’s Avonds kwam er een plaatselijk bandje langs op de boot. Ik had toen keukendienst dus als ik eten kwam brengen was er een leuk muziekje bij. Het was best wel grappig want ze hadden allemaal muziek instrumenten die je normaal niet zou gebruiken (bijv. de onderkaak van een paard of een soort rare djembé). Ook weer heel gezellig.
De volgende dag voeren we door naar een geweldige plek met heel blauw water waar we gingen snorkelen!! Echt wauw, superhelder, eigenlijk zoals een zwembad zo lichtblauw en helder alleen smaakte het dan zout in plaats van naar chloor. En natuurlijk waren er heel veel coole vissen te zien.

De volgende dagen voeren we door naar Cuba. Het voelde weer een beetje als de oversteek alleen duurde het wat korter en was er veel regen en zaten we al weer met onze zeilpakken aan nachtwacht te lopen…

De laatste 300 mijl was de scheepsovername. De laatste dag voordat we aankwamen in Cuba was er een mega schoonmaak want in Cuba wordt daar streng op gecontroleerd. Ik had kaartje Salon en we deden er in totaal 6 uur over. Dan denk je wow dat is lang maar dan was er de keukendienst die van ‘s ochtends tot 4 uur ‘s nachts is bezig geweest! Toen er dan ook een controleur aan boord kwam had hij helemaal niks aan te merken en konden we zonder moeite aanleggen.

We liggen sinds Kaap Verdië eigenlijk weer bij de kust. En we gaan ook niet meer voor anker de rest van de reis (Geen ankerwacht meer :D!). Wel leuk om een keer weer in een haven te liggen waar je andere bootjes kan bekijken J.

Na de eigen reis hadden we weer hutten- en wachtwissel! Ook gaf Sam (leerling) een sport middag. Eerst een stuk zwemmen, hardlopen en over een touw balanceren. Heel lekker om weer intensief te sporten. Nu zijn we onderweg naar Bermuda. Met een rustig tegenwindje op de motor dus genieten we van het laatste lekkere weer en de warme temperaturen…